Keski-Suomen hyvinvointialueen Pyydä apua -nappi otetaan käyttöön 26. kesäkuuta. Pyydä apua -nappi on sähköinen palvelukanava, jonka kautta nuori tai lapsiperheen vanhempi voi saada tukea ja neuvontaa sekä tarvittaessa ohjausta oikeanlaisen avun piiriin.
Tarkoituksena on tarjota matalan kynnyksen tukea keskisuomalaisille nuorille ja lapsiperheille. Avun tai tuen tarve voi liittyä esimerkiksi lapsiperheen tai nuoren tilanteeseen tai perheenjäseneen, ystävään tai muihin läheisiin ihmisiin. Apua voi pyytää nimettömänä, eikä sitä pyydettäessä tarvitse tietää, mihin palveluun tai ammattilaiseen tulee olla yhteydessä.
– Tavoitteena on tuoda yksi lisäyhteydenottotapa olemassa olevien palvelujen rinnalle ja mahdollistaa yhteydenotto vuorokauden ajasta tai paikasta riippumatta, sanoo palvelupäällikkö Marja Lehtoranta.
Pyydä apua -nappi löytyy aluksi hyvinvointialueen verkkosivujen perheiden ja nuorten tietyiltä palvelusivuilta sekä Omaks.fi:n, digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen perheiden ja nuorten sivuilta. Nuori tai vanhempi täyttää napista aukeavan verkkolomakkeen, minkä jälkeen lomake ohjataan eteenpäin hyvinvointialueella työskentelevälle sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaiselle. Pyydä apua -napin yhteydenoton vastaanottanut ammattilainen ottaa 1–3 arkipäivän kuluessa yhteyttä lomakkeen täyttäjään joko puhelimitse tai sähköpostitse. Suora linkki lomakkeeseen.
Nappi on osa nuoria ja lapsiperheitä tukevia sähköisiä palveluita
Pyydä apua -nappi on yksi lapsiperheitä ja nuoria tukevista hyvinvointialueen sähköisen perhekeskuksen palvelukanavista. Keski-Suomen perhekeskusten tavoitteena on edistää lasten ja lapsiperheiden hyvinvointia ja terveyttä sekä varhaisen tuen ja hoidon palveluita. Nuoret ja lapsiperheet saavat tukea sähköisesti myös digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen Omaks:n etäperhetyöntekijältä ja nuorten chatista.
Nappia on kehitetty Keski-Suomen hyvinvointialueen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa yhdessä hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palveluiden kanssa. Tavoitteena on, että asukkaat saavat helposti oikeanlaista palvelua, tukea ja apua silloin, kun sitä tarvitsevat.
– Pyydä apua -nappia lähdetään pilotoimaan nyt sähköisessä perhekeskuksessa. Saatujen käyttökokemusten perusteella voidaan pohtia myös muissa asiakasryhmissä samankaltaisen matalan kynnyksen yhteydenottokanavan pilotointia, sanoo projektipäällikkö Hanna Mäkiaho.
Pyydä apua -nappia ei ole tarkoitettu akuuttien asioiden tai hätätilanteiden hoitoon eikä sen kautta tehdä lastensuojeluilmoituksia. Hätätilanteissa tulee soittaa numeroon 112. Asukkaan tulee myös olla yhteydessä suoraan sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaiseen varatakseen tai peruakseen vastaanottoajan.
Lisätietoja:
- Marja Lehtoranta, palvelupäällikkö, lasten, nuorten ja perheiden palvelut, perhekeskustoiminta, Keski-Suomen hyvinvointialue p. 050 597 8314, marja.lehtoranta(at)hyvaks.fi
- Hanna Mäkiaho, projektipäällikkö, palveluiden saatavuus, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 040 352 7446 hanna.t.makiaho(at)hyvaks.fi
- Johanna Liukkonen, projektipäällikkö, lapset, nuoret ja perheet, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 050 311 8684, johanna.liukkonen(at)hyvaks.fi