Nuorten tukilinja päivystää numerossa 116 111 joka arkipäivä klo 20–24
Nuorten tukilinja on suunnattu 12–20-vuotiaille nuorille, jotka tarvitsevat apua ja tukea. Puheluihin vastaa MLL:n ammattilainen, jonka kanssa voit puhua luottamuksellisesti ja nimettömästi. Puhelu on sinulle ilmainen eikä se näy puhelinlaskussa.
Voit soittaa Nuorten tukilinjaan esimerkiksi silloin:
- Jos tarvitset apua juuri sillä hetkellä tai yleisesti
- Jos sinulla on huoli itsestäsi tai olet huolissasi läheisestäsi ja se tekee olosi tuskaiseksi
- Jos sinulla on mielenterveysongelmia tai itsetuhoisia ajatuksia, ajatuksia itsemurhasta tai huoli läheisen ongelmista
- Jos et uskalla hakea apua muualta tai sinulla ei ole ketään muuta, jolle puhua
- Jos olet jo palveluiden piirissä, mutta tarvitset lisätukea
Mahdollisuus varata soittoaika MLL:n työntekijälle
Nuorten tukilinjan päivystäjä voi tarjota sinulle mahdollisuuden varata soittoajan, jolloin pääset jatkamaan keskustelua MLL:n ammattilaisen kanssa. Sinun on mahdollista varata n. 2–3 soittoaikaa saman työntekijän kanssa. Soittoajat sijoittuvat arkipäiviin klo 9–16 välille. Puhelut ovat maksuttomia ja luottamuksellisia.
Yhteistyö nuoren verkostojen kanssa
Jos olet jo palveluiden piirissä, mutta koet, että et ole saanut kaipaamaasi apua tai et ehkä ole uskaltanut kertoa asioistasi sinua hoitavalle ammattilaiselle, niin voit sopia, että Tukilinjan työntekijä on yhteydessä omaan työntekijääsi. Tällöin sovit yhdessä Tukilinjan työntekijän kanssa, mitä sinua hoitavalle ammattilaiselle kerrotaan. Mikäli haluat, että olemme yhteydessä työntekijääsi joudumme kysymään sinulta henkilötietoja.
Tietoa Nuorten tukilinjan tietosuojasta
Nuorten tukilinja on anonyymi tukikanava. Tämä tarkoittaa, että palvelu on rakennettu niin ettei palvelun ylläpitäjälle, eli Mannerheimin Lastensuojeluliitolle, tallennu tietoja, joista yhteydenottaja voitaisiin tunnistaa.
Nuorten tukilinja ei kerää yhteydenottajista tietoja, mutta joskus palveluun saattaa tallentua tietoa yhteydenottajan aloitteesta. Näin voi tapahtua, kun yhteydenottaja kertoo itsensä tai toisen ihmisen henkilötietoja ja pyytää, että MLL auttaisi häntä tai toista henkilöä saamaan apua. Henkilötiedot poistetaan sähköisistä järjestelmistä mahdollisimman pian sen jälkeen, kun niiden käyttötarkoitus on päättynyt. Henkilötietoja ei käytetä luvatta.
Lisätietoja Nuortennetistä